"Ars Magica" to gra fabularna fantasy, w której graczom przychodzi wcielać się w magów z Zakonu Hermesa żyjących w Mitycznej Europie, tj wyidealizowanej Europie z XIII wieku. Magowie są potężni, ale by działać potrzebują przeprowadzać odpowiednie rytuały. Sesje przepełnione są intrygami i polityką. Systemowi bliżej do klasycznego Świata Mroku niż tradycyjnego fantasy (warto pamiętać, że edycje od 1. do 4. były oficjalnie powiązane z cWoDem, co nie ma już miejsca w piątej edycji).
Mityczna Europa prócz znanych z historii państw jest podzielona między Trybunały, czyli grupy magów, które decydują o wszelkich nadnaturalnych (i często też przyziemnych rzeczach) na podległym sobie terenie. W podręczniku do piątej edycji nie znajdujemy praktycznych informacji co z Polską. Dopiero sięgnięcie po dodatek do czwartej edycji - "The Dragon and the Bear: The Novgorod Tribunal" daje szerszy obraz.
Polska tego okresu podlega pod Trybunał w Nowogrodzie. W odróżnieniu od innych Trybunałów ten ma nieco więcej problemów z między innymi egzekwowaniem praw Zakonu Hermesa. Słowiańscy magowie mają swoje poglądy i swoje zasady. Poza tym nie lubią się z magami zachodniej Europy, chociaż od ich tradycji się wywodzą. I to wszystko mimo tego, że Zakon nie wytępił pogańskich magów, słowiańskich wołchwów, tak jak zrobił to z poganami na zachodzie Europy.
Na terenach Polski powstało też jedno z trzech pierwszych Zgromadzeń (organizacji) magów na ziemiach Słowian - w połowie drogi między Poznaniem a Wrocławiem (założony przez magów z Domu Bjornaer z ziem germańskich). Wkrótce prawie wszystkich czarodziejów wybito w wojnach magów przetaczających się przez Europę i dopiero za czasów Kazimierza Odnowiciela powstało nowe Zgromadzenie koło Łęczycy.
Łęczyckie Zgromadzenie, rządzone przez maga Stanisa Chechenko, ma swoją siedzibę w dobrze bronionym zamku na wzgórzu. Jest znane ze swoich animozji z niemieckimi magami i dla 'szefostwa' w Nowogrodzie stanowi pierwszą i najważniejszą linię obrony przed zachodnimi czarodziejami. Magowie z Łęczycy są znani ze swojego działania dla dobra wspólnego wszystkich warstw społeczeństwa, choć najczęściej sprzymierzają się ze szlachtą (a także się szlachty obawiają, by ta nie wydała magów Kościołowi).
mapa siedziby Łęczyckiego Zgromadzenia |
Magia wykorzystywana przez słowiańskich magów charakteryzuje się odwołaniami do pogańskich bóstw i natury oraz wymaga skomplikowanych rytuałów związanych z religią Słowian. Wiosenne i zimowe przesilenia i święta związane ze zbiorami to przykłady okresów, w których najlepiej przeprowadza się rytuały. Słowiańska Arkadia (świat Faerie zdominowany przez słowiańskie faerie) jest wyidealizowaną wersją tych ziem (głównie Rosji). Boska część Arkadii pełna jest słowiańskich bóstw. Natomiast arkadyjskie słowiańskie piekło składa się z trzech części: części obrazującej ziemskie troski i problemy, części w której mieszkają mroczni bogowie oraz części gdzie wędrują po śmierci pogańskie dusze (w tym także dusze wołchwów, które osiedlają się na mitycznej Wyspie Boyan).
Jeśli będziecie kiedyś mieć okazję poznać tą grę, zróbcie to bez wahania. Niestety ale polska edycja, tak hucznie zapowiadana przez wydawnictwo Galmadrin, nie dojdzie do skutku - wydawca zniknął już jakiś czas temu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz